fredag 8 april 2011

Idag är jag ganska bitsk mot Björklund.

Mitt tidigare inlägg
syftade inte till någon
särskild skola eller utbildning.
Det syftade till det allmäna klimatet för svensk skola.

Ett klimat som anläggs av vår högsta skolpolitiska företrädare - Björklund. Han poängterar SIN EGEN upplevelse i skolan.... då någon gång för 20-40 år sedan. Han säger goda saker om en av sina lärare, och utifrån hans upplevelse ska han forma en HEL SKOLA. JA, så ser ALLA på skolan. UTIFRÅN SINA EGNA LÄRARE. Hmmm.... man kanske skulle ha en liiiiite högre blick när man är politiker? Lärare är fantastiska! Och de ska lyftas. Men skolan ska inte utformas efter vad man tycker... Den S K A utformas efter vetenskap och lärares kunskap om praxisfältet. INTE efter ekonomi eller vad alla som gått i skolan tycker om den...

(TÄNK OM VI SKULLE UTFORMA LÄKARPROFFESSIONEN PÅ SAMMA SÄTT!!! Tänkte väl det... det är det ingen som vill. Där vill de flesta att man bygger verksamheten på vetenskap (ibland kanske för mycket?) trots det styr ekonomi även där. EKONOMI fasen vilket förhatligt berg att bestiga.)

Vetenskap om lärande säger att kreativitet är .... nu ska jag säga det enkelt så att till och med Björklund hänger med.... MYCKET BRA för barns och ungdomars (och vuxnas) hjärnor, det gör dem SMARTARE!

Att kreativt lärande
inte prioriteras mer är en skam,
på torra land.

Det kreativa lärandet kan man hitta i exempelvis estetiskt lärande och kemins "labbar", men det är INTE ÄMNET SOM AVGÖR hur man arbetar med att utveckla elevernas kunskapen inom ämnet. Det är faktiskt lärarens inställning och förmåga. Det är lättare i vissa ämnen än andra. OCH jag tycker inte det måste finnas i alla ämnen. DESTO VIKTIGARE DÅ ATT BEVARA OCH STÄRKA DE ÄMNEN DÄR DET FINNS!!!

Många, med Björklund i täten, drar en parallell mellan detta sätt att lära och flumskola. Att lära sig utifrån kreativitet är inte detsamma som att nedmontera kunskap!

KUNSKAP ÄR
(nu säger jag det enkelt så att till och med Björklund hänger med igen)
SUPERBRA!

En nedmontering av kreativa ämnen i skolan är en nedmontering av framtiden!

Jag tycker faktiskt att Björklund gör en bra sak. Hans politik (ja, det är inte hans politik, men han står som ansvarig politiker) skapar möjlighet för lärare att gå vidare och utvecklas genom exempelvis lärarlyftet.

Problemet är bara att lärare inte kan använda sig av sin nya yrkesnivå, för när de kommer tillbaka till praxisfältet har skolan inte råd att använda dem på något annat sätt än tidigare.

Lektorstjänsterna
riskerar att bli ett ENDA STORT skämt om det inte med en titel
följer högre lön och mindre undervisning och forskning i tjänsten.

För vem vill slita som en tok för att inte få någonting för det?
UTBILDNING MÅSTE ALLTID ALLTID ALLTID
AAAAALLLLLTTTTIIIIDDDD
löna sig!
Och de som ska ha ut mest av det är -
E L E V E R N A !

Personligen skiter jag fullständigt i vilken titel jag har, jag har arbetat oerhört hårt för att få göra det jag gör (jag är doktorand i musikpedagogik och jag längtar tillbaka till mitt högstadium där jag får använda mina nya kunskaper hos eleverna) och jag vill (läs borde och ska) ha MER LÖN och MINDRE UNDERVISNING och MER FORSKNING i min tjänst.

För då, mina kära läsare, DÅ kan vi höja statusen för läraryrket. DÅ STANNAR FORSKANDE LÄRARE KVAR I SKOLAN! Det krävs en endaste enkel gissning för att fundera ut om detta kommer höja kvaliteten på undervisningen i skolan. - SJÄLVKLART!


Avslutningsvis.

Många föräldrar förstår inte hur bra många lärare är och vilka mirakler de utför varje dag och varje stund.

Man måste förflytta
fokus
från lärare och skolledare och
gå hårdare åt politikerna som nedmonterar
skolan med ena handen och ger
bröd och skådespel med den andra.

Nettan-villstartaegetpartisomharnågotattkommamed-plättan

8 kommentarer:

  1. Jag skrev en lång kommentar, men den försvann och nu pallar jag inte skriva om. Men bra talat! :-) Björklund verkar inte ha en aning om utbildning! Allt han säger går stick i stäv med det jag har fått lära mig på lärarutbildningen. Mycket märkligt... Och då har jag inte gått klart ens (jag menar att det är ingen gammal utbildning med gammal vetenskap utan högst aktuell forskning vi har tillgång till). Men de kanske ändrar på allt till hösten med den nya lärarutbildningen?! Det kanske kommer fram en massa nytt nu. Jan kanske har börjat forska och skriva rapporter. Hade varit intressant att se vad han kommit fram till då...

    SvaraRadera
  2. Jag har väl skrivit i lite samma ärende tycker jag :)
    http://andersereniustyckertill.blogspot.com/2011/04/vad-ar-kunskap-egentligen.html
    Fast inte riktigt med samma fokus. Men det finns beröringspunkter.

    SvaraRadera
  3. Håller inte med när det gäller gymnasiet. De förändringar som kommer nu är bra, genomtänkta och kreativiteten får flöda. Inte bara hos oss på det estetiska programmet utan många av våra kurser är öppna för ALLA. De lärarna som tidigare undervisade i estetisk verksamhet får bli kreativa och köra igång med roliga kurser och få eleverna att välja dem på sitt individuella val.  Tex kurserna körsång 1, ensemble 1, ja jag vet lärare som till och med får använda kursen instrument/sång. Mycket bättre. 

    Och de nya kursplanerna är bra, konkreta och inte svårtolkade. Jag är så trött på att olika skolor har helt olika betygskriterier för att det går att tolka de luddiga kursplanerna i musik lite hur som helst. 

    Sen blir jag så trött på all kritik mot Björklund jämt. Särskilt bland musiklärare. Han har väl inte hittat på den här reformen själv? Det är en lång process som har hållit på i över tio år. 

    SvaraRadera
  4. Jag pratar inte om gymnasiet. Jag pratar om en allmän hållning mot estetiska lärprocesser i grundskolans senare år. Det borde jag förtydligat.

    På gymnasiet är det mycket som blir bättre, men det är fortfarande så att det är avhängt av en driftig musiklärare om eleverna på ett gymnasium ska få del av musikkurser. Så är det t.ex. inte med ämnet svenska. Det får eleverna oavsett om det finns driftiga lärare eller inte. Ämnet är så att säga skyddat genom strukturen. Det är inte musikämnet.

    Björklund är bra på många vis. Jag har själv röstat på honom xD MEN det betyder inte att han inte ska kritik för den politik som är dålig. Han är ansvarig som skolminister och det är till honom kritiken ska gå. Han har genomfört reformen på gymnasiet. Men det är alltså inte mot den jag riktar mig i detta inlägg.

    Där ser man hur liten min värld är, jag tänker grundskolans senare år när jag skriver och glömmer bort att mina bloggläsare inte bara ser skolan på den nivån =)

    Det viktigaste i detta inlägg är att man genomför bra saker men man använder inte den resurs som kommer ut som ett resultat. Nämligen lärare som har nya kunskap, ny utbildning osv, man tvingar bort dem för att man har ingen beredskap att använda det i skolan. Det behövs pengar och planer för att använda sig av denna, faktiskt ganska dyra, investering. Snacka om att man slösar bort resurser!

    kram Ann <3
    /Annette

    SvaraRadera
  5. Kram! Love you som vanligt :)

    SvaraRadera
  6. Jag såg ett bra citat på twitter idag som jag verkligen håller med om: förundras dag efter dag över att så många lärare diskuterar så intensivt att Björklund har fel istället för att diskutera hur svenska elevernas kunskaper ska förbättras radikalt - vilket ju är Björklunds mål med utbildningspolitiken.

    SvaraRadera
  7. Man måste definiera vad man menar med kunskap. Björklund och jag menar inte alltid samma sak tror jag.

    Han håller sig mest till ämneskunskap, jag menar att kunskap är det, men också mer därtill.

    Alla politikers mål är att förbättra elevers kunskap.

    Jag tycker mycket som han genomför är bra som sagt. Men jag delar inte hans syn på vad kunskap är. Den är mycket mer än han ger uttryck för.

    Kraaaam

    SvaraRadera
  8. Björklund har oerhört ytliga kunskaper om skola o pedagogik, enkla mål och ekonomiska mål för ordning o reda. fantasi- o nyansfritt. pinsamt snävt men kan vara bra för en politiker. Livet går alltid ut på att ha de bra även så i skolan! Nu finns det en internationell debatt som stöttar JB o det är i USA "Waiting for Superman" en film skolmisslyckande i USA washington kanske eller NY. man hör samma idéer (oprah o Bill gates) vi kommer att bli ekonomiskt efter för att skolan misslyckas. o det är lärarnas fel som ska få sparken! ... Å andra sidan ÄR det rätt i Sv att skolan saknat ledarskap och tydlighet om att det finns ett arbete att göra och mål som ska uppnås. DET är en framtidsfråga... hur ser vi till att eleverna gör det som krävs. Och det är deras eget ansvar! Men sätten att uppnå detta på måste vara hundra ggr fler än Björklund vet om..! Dansk skolkultur är bättre än vår.. ...lite mer humor/ingen ångest.. bus o fniss men barnen VILL lära sig! ganska stor skillnad!
    Sen är man väl trött på att läkaryrket skulle vara förebild för lärarjobbet som är så enormt mkt viktigare än läkarna!! eller hur! i ett fotbollslag är tränaren mer betydelsefull, fattar viktigare beslut, mer kreativ än läkaren o har mer betalt....återstår för lärarna att visa vad en bra lärare kan åstadkomma med barnen--- hur har vi kunnat hamna i detta underläge!!!

    måste ta en paus....

    SvaraRadera